Cum sunt tratate afecțiunile chirurgicale și ortopedice ale copilului în vremuri de epidemie COVID? (II)

Am primit numeroase întrebări în privat legate de articolul publicat acum câteva zile. De aceea mă simt obligat să răspund măcar la unele dintre ele.

Unele dintre cele mai frecvente întrebări sunt legate de spitalizarea copiilor în contextul pandemiei COVID-19 și de frica perfect justificată a părinților față de riscul de îmbolnăvire cu acest nou virus în cursul spitalizării. La copii, după cum se știe, riscul de a face o formă severă de boală determinată de acest virus este foarte redusă și de obicei fac forme asimptomatice. În schimb copiii pot transmite virusul la persoane susceptibile de a face forme severe. De aceea am aplicat maximal toate măsurile indicate pentru a scădea cât mai mult acest risc dar, pe de altă parte, să continuăm să tratăm copii care au nevoie în mod real de tratament chirurgical/ortopedic.

Astfel:

• în acest moment intervențiile chirurgicale elective au fost reprogramate, urmând a fi efectuate ulterior
  • ne ocupăm numai de intervenții chirurgicale de urgență sau cele cu potențial evolutiv nefavorabil rapid
  • la prezentarea la spital se efectuează triaj epidemiologic la cortul amplasat în curte și încă din mometul consultării copilului în UPU acesta va urmă un circuit separat, COVID sau non-COVID, după caz
  • în Secția de Chirurgie și Ortopedie Pediatrică/ATI Copii există circuite separate, avizate epidemiologic, astfel încât să ne ocupăm în siguranță de afecțiunea copilului Dvs.
  • avem personal înalt calificat care a fost antrenat continuu pentru această situație încă de acum 3 săptămâni (https://www.youtube.com/watch?v=-VIFvVdhRvM) și care, din fericire, dispune de echipament de protecție adecvat, asigurat atât de către spital cât și prin efortul extraordinar, entuziast și din suflet al Comunității locale băcăuane
  • am limitat foarte mult internarea părinților, mai ales la copiii mari
  • am realizat distanțarea pacienților prin internarea în saloane separate, cu cât mai puțini posibil pacienți în fiecare salon iar vizitele nu mai sunt permise
  • se încearcă externarea cât mai rapidă a pacienților și evitarea, pe cât posibil a consulturilor ulterioare prin înlocuirea lor cu consulturi telefonice sau online.
  • încercăm chiar în aceste zile să construim o platforma online de telemedicină

Această succintă prezentare, cu enumerarea a doar unora dintre măsurile luate pentru tratarea în siguranță a copilului dvs., are scopul declarat de a diminua reticența sau chiar frica părinților de a prezenta la consult și tratament copiii cu afecțiuni chirurgicale care chiar au nevoie de tratament. Din păcate, în ultimele săptămâni, ne vedem puși în situația de a trata cazuri grave deoarece tratamentul a fost amânat prea mult, în cele mai multe cazuri datorită acestei frici.

Dr. Mihai Galinescu, Medic Primar Chirurgie și Ortopedie Pediatrică, șef Secție Chirurgie și Ortopedie Pediatrică, SJU Bacău