Peritonita

Reprezinta inflamația seroasei care căptușește și delimitează cavitatea peritoneala (peritoneu), precum și a organelor conținute de acest peritoneu. In mod normal cavitatea peritoneala este o zona sterila care, însă, în anumite condiții patologice, se poate inflama. Peritonita care apare poate fi, în funcție de cauza care o determina, infecțioasă sau sterila (mecanica sau chimica).

La copii, de cele mai multe ori peritonita este consecința unei perforații apendiculare și poate fi localizata sau generalizata

• Febra mare, frisoane
  • Stare generala profund alterata, uneori cu hiporeactivitate, somnolenta chiar letargie
  • Lipsa poftei de mâncare, refuzul inclusiv a lichidelor
  • Vărsături repetate
  • Dureri abdominale intense
  • Diaree sau constipație, deși exista și cazuri cu scaune normale
  • Analize de laborator: probe inflamatorii crescute cu leucocitoza, creșterea marcata a PCR, presepsina, procalcitonina dar și modificarea altor probe de laborator
  • Ecografia abdominala este cea care pune în evidenta prezenta lichidului peritoneal, cauza inflamației prin identificarea apendicelui (de exemplu), prezenta abceselor peritoneale, a semnelor de ocluzie intestinala etc.
  • Radiografia abdominala și pulmonara
  • CT abdominal

O dată stabilit diagnosticul pacientul trebuie foarte bine reechilibrat (deoarece în marea majoritate a cazurilor prezintă dezechilibra majore datorate atât infecției cat și deshidratării, mai ales dacă are o vârstă mica). Copilul va trebui consultat si evaluat de către medicul anestezist în vederea tratamentului de reechilibrare si a interventiei chirurgicale care este necesara în marea majoritate a cazurilor.

Tratamentul chirurgical poate fi efectuat clasic sau laparoscopic (în funcție de preferințele și abilitățile chirurgului precum și a dotării serviciului în care se operează pacientul). Uneori, în cazurile foarte grave, depășite, intervenția chirurgicala nu poate fi efectuata laparoscopic si sunt necesare incizii largi cu operație clasica. Totuși, in cele mai multe cazuri este posibil tratamentul chirurgical laparoscopic.

• Controlul și spălarea completa a cavității peritoneale
  • Estetic
  • Scade riscul complicațiilor postoperatorii – ocluzii, supurații ale plăgii
  • Recuperare rapida
  • Necesita o competenta profesionala ridicata
  • Necesita o buna dotare materiala

Postoperator copilul necesita tratament special (antibiotic, de reechilibrare)  în secția de Terapie Intensiva Pediatrica pentru câteva zile după care va continua tratamentul pe secția de chirurgie pediatrica pana la recuperarea cvasi-completa și externare.