Ocluzii postoperatorii precoce sau tardive

Reprezinta apariția unor aderente, bride aderentiale intre ansele intestinale subțiri sau groase și peretele abdominal sau epiploon. Aceste aderente se datorează reacției organismului ca apărare la agresiunea microbiana (a infecției de la boala initiala, cum ar fi peritonita apendiculara) precum si legate de interventia chirurgicala in sine (unii copii fac aderente chiar de la talcul de pe manusile chirurgicale). Este greu de prezis care copii, dintre cei operati vor face aderente, dar, in mod cert, exista o predipozitie individuala la unii pacienti de a face aceste aderente.

Copilul prezintă dureri abdominale intermitente, localizate în special la nivelul cicatricii postoperatorii, vărsături, stare generala alterata, absenta scaunului, meteorism abdominal, etc. De obicei aceste simptome apar după intervențiile clasice, în special în apendicite acute, peritonite, dar pot apărea după orice fel de intervenție la copil. Clasic copilul prezinta brusc o stare generala alterata cu dureri intense, colicative abdominale care se linistesc relativ rapid dupa varsaturi.

Pentru stabilirea diagnosticului sunt necesare investigatii suplimentare de tipul ecografie abdominala, tranzit baritat cu substanta de contrast, analize de laborator etc. Trebuie spus ca, in multe cazuri, toate aceste investigatii sunt normale si ca diagnosticul este in cea mai mare parte clinic (legat deci de o buna experienta clinica medicala a medicului examinator)

Uneori este posibil tratament conservator (fără intervenție chirurgicala), dar în majoritatea cazurilor este necesara intervenția chirurgicala, interventie care se numeste visceroliza si care poate fi realizata atat clasic cat si laparoscopic. Uneori interventiile de acest tip sunt usoare insa, in alte cazuri pot fi foarte dificile datorita aderentelor mult extinse, greu de desfacut.

In serviciul nostru preferam interventia chirurgicala laparoscopica, datorita faptului ca permite inspecția întregii cavități abdominale și scade riscul reapariției aderentelor, mai ales daca daca in  zonele aderentiale se aplica substante speciale ce impiedica refacerea lor. Exista cazuri in care interventia nu poate fi realizata laparoscopic si este necesara convertirea si operatie clasica. Oricum ramane un risc semnificativ ca ,in viitor, copilul sau viitorul adult sa faca aderente din nou.